CONTACTEAZĂ-NE

INSPET TALKS | Aura Mustățea

INSPET TALKS | 2022

Bine v-am găsit la conversațiile cu și despre oamenii care au un impact în infrastructura energetică, în domeniul construcțiilor și în mediul privat de business românesc. Ne dorim să aducem în prim plan realitatea celor ce muncesc zi de zi, fie că sunt antreprenori sau angajați, să venim cu idei și povești cu sens, inspiraționale atât la nivelul personal cât și cel organizațional.

În cadrul acestei serii de conversații, invitata de astăzi este Dna. Aura Mustățea – Director Financiar și Administrativ al companiei INSPET, care vine cu o experiență de peste 20 ani în domeniul serviciilor financiar-bancare și administrarea afacerilor. Crede în oameni, oferă încredere și vine cu empatia specific feminină într-o lume austeră, considerată cu preponderență masculină, precum cea a construcțiilor de infrastructură energetică.

Conversația cu Aura Mustățea este despre compania și oamenii INSPET, aduce insight-uri despre piața forței de muncă și despre cum percepe compania schimbările, dar și modul în care se adaptează la dinamica resurselor umane. Vorbim despre lucrări realizate de-a lungul celor peste 30 ani de activitate, dar și despre cum se poate menține balanța între viața personală și cea profesională, la nivelul unui manager de top, despre hobby-uri și proiecții de viitor.

Ați preluat această poziție în 2020, după ce tatăl dvs. a condus timp de 24 ani compania INSPET, fiind un reper pentru industria românească de petrol și gaze naturale. Care a fost impactul din punctul dvs. de vedere la nivel profesional, cât și din punctul echipelor pe care le-ați preluat?

Acum doi ani când am preluat poziția în cadrul companiei noastre a fost un challenge. Veneam dintr-o zonă bancară, zonă de corporate într-o companie antreprenorială de succes. Da, a fost într-adevăr o mare provocare. Cu siguranță, mă așteptam să fie așa. Dar așa cum ați prezentat și dumneavoastră mai devreme – eu am copilărit, am trăit în spiritul familiei INSPET, cu tradiții, cu valori și cu viziune. Și acest lucru m-a ajutat foarte mult să am să am o trecere mai ușoară decât mă așteptam.

Am venit cu un aer oarecum corporatist, o comunicare mai facilă, mai organizată, cu acea empatie feminină, într-o lume a construcțiilor de infrastructură energetică, dominată de partea masculină. Și echipele pe care le-am preluat au fost într-adevăr echipe extrem de bine organizate și extrem de bine închegate ceea ce mi-a facilitat trecerea destul de lină.

La acel moment v-ați propus să schimbați anumite aspecte în cadrul companiei?

La acel moment, când am venit în cadrul companiei INSPET, nu mi-am propus să fac schimbări majore și de amploare. Eram într-o perioadă de succesiune managerială, echipele care le-am găsit erau foarte bine închegate. Fluxul operațional era foarte bine organizat. Eram angrenați în proiecte mari, de complexitate și anvergură națională, respectiv BRUA și stațiile de comprimare Onești-Gherăești și nu numai. Și nu necesita o schimbare de dragul schimbării. Lucrurile erau funcționale, mergeau în direcția în care trebuie și acest lucru ne-a ajutat să terminăm lucrările într-un termen cum sunt de altfel lucrările de complexitate mare, într-un termen foarte strâns. Iar o schimbare – să vină în perioada respectivă, nu era de bun augur după părerea mea.

Cu ceea ce am venit în perioada respectivă, din experiența mea profesională, am adus un flavour din zona de corporate, în sensul că într-adevăr am facilitat mai mult comunicarea, am venit cu o structurare mai condensată a proiectelor, cu accent pe respectarea termenelor respective.  Sunt optimistă de felul meu, am venit și cu o atitudine mai dezinvoltă și nu atât de under-pressure. 

În prezent, ce noutăți aveți? Ce proiecte interne ați implementat în companie în ultimii 2 ani, pe zona financiar-contabilă?

Tocmai am terminat implementarea unui sistem ERP care a fost implementat atât pe zona financiară cât și de contabilitate – adică ariile pe care le coordonez, dar nu numai aici – au fost implementate și pe partea de HR și salarizare. Considerăm că implementarea, automatizarea proceselor, digitalizarea lor reprezintă elementul vital pentru compania noastră, la anvergura pe care o avem.

Care sunt primele cuvinte care vă vin în minte când vă gândiți la INSPET?

Așa cum este și motto-ul nostru –  Tradiție (avem 7 decenii de experiență și 31 de ani de când suntem companie privată independentă). Performanță (fiind angrenați în mari proiecte de strategie națională și de infrastructură de complexitate ridicată). Viziune. Valori.

Cum considerați că este în prezent piața forței de muncă? Ce dinamică are aceasta în Ploiești? 

Având în vedere că venim după perioada post pandemică, în care cu toții am fost obișnuiți să lucrăm în sistem work from home / hibrid, ceea ce pentru noi nu s-a aplicat foarte mult. Prin tipul de activitate pe care o desfășurăm nu s-a putut aplica foarte mult acest trend cu care am fost obișnuiți în ultimii ani. Trebuie să recunosc că piața forței de muncă este într-o revenire.

Din punctul de vedere al meseriilor tehnice este într-adevăr un challenge să recrutezi oameni,  în primul și în primul rând cu o anumită pregătire tehnică – sunt foarte nișați. În ultimii ultimii ani nu au mai fost promovate anumite meserii tehnice și nu s-a investit educațional în direcția respectivă, și atunci ne confruntăm cu un decalaj. Persoanele care sunt de școală „veche”, cu pregătirea tehnică necesară sunt pe cale spre pensie și atunci noile generații neavând școli de meserii care să susțină această pregătire, într-adevăr este un decalaj. Pot să spun că piața forței de muncă este puțin atipică, dar în același timp pot spune că sunt oameni care caută de lucru pe partea de comunicare, zona financiară, administrativ = zonele non tehnice, aici într-adevăr este o plajă mare de alegere. Cu această situație nu ne confruntăm doar noi, nu este doar la nivel, local, național, dar este și la nivel internațional.

De exemplu, ați menționat despre educația profesională. Știm că susțineți bursierii în învățământul dual și deja cred că nu este prima generație pe care o susțineți.

Suntem deja la a 2-a generație. Le susținem educația. Am preluat elevi care sunt în liceul tehnic și îi susținem prin burse, punând la dispoziție atât un mediu în care pot să învețe meserii (sudură, dulgherie, lăcătușerie etc.), cât și ulterior un loc de muncă celor care vor să lucreze. Bineînțeles că sunt instruiți de noi. Îi ajută foarte mult pe viitor acest stil. Așa considerăm noi că este potrivit – și noi la rândul nostru am fost tineri și am avut mentori care ne-au susținut.

Acum vă întreb ce responsabilitate credeți că trebuie să aibă compania atunci când angajează pe cineva?

Performanța în general cere comunicare, cere încredere și un mediu optim de dezvoltare. Eu cred că aceste trei aspecte trebuie să le aibă un angajator și bineînțeles un angajat când se întâlnesc. Și ca angajatul să ajungă la performanța dorită, eu cred că cele trei ingrediente spuse mai devreme duc la succes și la performanță.

Plus că în cazul INSPET-ului, personalizăm cu zona de mentorat care este foarte importantă pentru tinerii angajați, mai ales cei în domeniul tehnic. Au de la cine să învețe, au ce să învețe, ceea ce este vital. Doar să fie deschiși să învețe și să își dorească acest lucru.

După băncile facultății, toți am fost tineri absolvenți, vii cu un bagaj de cunoștințe tehnice, teoretice, dar nu vii cu un bagaj de cunoștințe practice. Nu poți să vii de pe băncile facultății și să fii un inginer sau un manager de proiect pentru o lucrare de o complexitate ridicată, de o anvergură mare, la nivel național. Intri în proiectele respective, dar important este înainte să ai de unde să înveți și să știi și partea practică. Lucrările sunt diferite. Nu este o linie de producție clasică industrială în care ai procedura respectivă de producere a unui șurub și atunci fiind și automatizat – se produce șurubul, iar tot fluxul de producție este așteptat sau previzionat, știut.

Proiectele de infrastructură energetică sunt de o complexitate mare. Nu există loc de greșeală. Nu sunt toate instalațiile de înaltă presiune, stații de comprimare și de uscare la fel, nu sunt identice. Și atunci tehnic trebuie să vii cu un bagaj în spate din timpul facultății cu know-how ul pe care îl ai tehnic, dar partea practică este total diferită și o înveți în companie, pe șantier. O înveți dorindu-ți să fii deschis și să recepționezi toate informațiile care ți se oferă. În lumea de astăzi mai puține lucruri de genul ăsta se întâmplă, dar echipa noastră este așa structurată, de fapt așa am crescut și am ajuns la performanțele actuale.

Deci practic un tânăr angajat trebuie să stea pe lângă un inginer și să aibă o perioadă mai lungă de mentorat, cred că aici vorbim de ani? Vorbim de performanță care nu se poate obține în câteva luni. 

Da, absolut, nici proiectele noastre nu sunt livrate în câteva luni chiar dacă sunt proiecte cu termene strânse de finalizare, dar întotdeauna ele se întind pe 12, 18, 24 de luni.

Care este viziunea dumneavoastră pe termen mediu pentru compania INSPET?

În primul rând să ne menținem poziția de lider în activitatea de construcții de specialitate în infrastructura energetică și totodată să ne extindem aria de expertiză dincolo de industria de petrol și gaze. Moștenind o tradiție de 70 de ani în infrastructura de fluide energetice, industria românească de petrol și gaze rămâne în ADN-ul nostru, rămânem atașați de marile proiecte strategice. Proiecte care țintesc dezvoltarea infrastructurii de extracție procesare transport și depozitare de hidrocarburi. Și totodată privim cu interes la dezvoltarea de noi resurse de gazeifere care ar putea poziționa sau poziționează România ca un jucător important atât offshore cât și onshore, cât și la dezvoltarea infrastructurii de producție transport și stocare de hidrogen. Totodată investim în infrastructura de producție energie electrică din resurse regenerabile și explorăm o potențială extindere și pe aceste lucrări de construcții-montaj.

Ușor ne ducem către latura personală – să aflăm cine este doamna Aura Mustățea după programul de lucru? Ce vă inspiră cea inspiră zi de zi?

Ce mă inspiră? Cred că întotdeauna m-a inspirat modelul tatălui meu, atât în viața profesională, cât și în viața de familie. Întotdeauna mi-a inspirat încrederea în mine, dragostea pentru muncă, pentru a învăța și a munci – pentru a deveni un bun profesionist. Nu știu încă dacă am ajuns, am atins apogeul, dar totdeauna cu perseverență, cu putere de muncă îți atingi obiectivele. Asta le spun și copiilor mei, întotdeauna: a învăța și a munci. Acest stil te va ajuta tot timpul, pe tot parcursul vieții.

Cine sunt eu după programul de lucru? Cu programul de muncă, având în vedere că îmi rămâne puțin timp liber … sunt în primul rând mamă a doi copii adolescenți minunați, cu provocările adolescentei de rigoare. Într-adevăr nu este ușor și este o meserie pe care nu înveți. Este o meserie pe care pur și simplu o înveți odată cu ei. Dar am preluat modelul familiei, al părinților mei care au fost întotdeauna alături de mine și m-au susținut în tot ceea ce am realizat până la momentul actual. Și sunt fiică, sunt prietenă desăvârșită. Sunt acea prietenă pe care o suni la orice oră din zi și din noapte și întotdeauna îți va răspunde. Sunt un om absolut normal, un om complet, cu nimic diferit față de cei din echipa mea.

Mai aveți timp de hobby-uri?

Fiecare dintre noi trebuie să avem hobby-uri. Hobby-ul pe care să zicem încerc să îl practic săptămânal, pentru că zilnic nu reușesc, ar fi aria de sport. Într-adevăr întotdeauna îmi respect timpul alocat (puținul timp pe care îl aloc) dar este un timp de calitate cu mine pentru a face sport. Clasic, nu ceva de performanță. Pilates, pe arie feminină mai mult. Și într-adevăr încerc ca vacanțele care sunt ale copiilor să le petrecem împreună și să călătorim, ceea ce e un lucru la care nu am renunțat, îmi mențin plăcerea de a călători.

În altă ordine de idei, aveți o carte preferată?  Citiți ceva  ce ne-ați putea recomanda și nouă?

Citesc mai multe cărți, respectiv cinci, în paralel. Într-adevăr mă ajută foarte mult și faptul că de copilă am fost învățată să citesc cu o tehnică de a citi cărțile pe diagonală. E o tehnică care nu este greu de învățat dar trebuie să o aprofundezi, să vezi anumite cuvinte cheie și lucruri care te ajută foarte mult să înțelegi ideea și mesajul.

Și revenim la faptul că citesc cinci cărți în același timp – cărți din domeniul atât cel profesional cât și din domeniul legat de dezvoltare personală, în special pe zona de adolescenți. Când ai anumite lucruri de citit profesional mai îți iei și un răgaz și citești și lucruri gen cum să vorbești, să discuți, să înțelegi un adolescent. Trebuie să recunosc – mă confrunt la momentul actual cu doi copii adolescenți, cu provocări și nevoi diferite, fiind băiat și fată.

În ce măsură reușiți să echilibrați viața profesională cu cea personală? Cum mențineți acel echilibru, acea linie a echilibrului între cele două?

Work-life balance. Un concept idealist după părerea mea, dar se poate. Se poate în sensul că trebuie să îți aloci timpul prioritar pentru tine în momentele respective. În timpul săptămânii sunt o persoană destul de activă și timpul alocat familiei este mai redus. Dar weeked-urile, vacanțele cu prietenii cu familia, cu toți cei care ne fac plăcere – aici trebuie o alocare de timp. Este necesar. Este benefic. Clar trebuie să tai anumite lucruri dintr-o parte și să aloci timpul necesar și pentru partea personală. Este ca la schi. O iei pe pistă. Apoi o iei pe următoarea pistă. La sfârșitul zile când tragi linie, le-ai încercat pe toate. Și atunci trebuie puțin ajustat în funcție de puterea ta în momentul respectiv, momentul prezent. Adică sunt lucruri pe care trebuie să le faci în momentul în care le simți, în momentul respectiv trebuie să îți aloci resursele. E o disciplină interioară.

Acest Podcast a fost prezentat de INSPET, companie românească, descendentă directă a unei istorii de șapte decenii de performanță în industria de petrol și gaze. Dacă v-a plăcut această conversație și credeți că putem fi inspiraționali pentru prietenii voștri, vă invităm să o dați mai departe și să arătăm împreună că și în România se poate, important este să vrem și să fim dispuși să muncim!

Puteți afla noutăți și mai multe informații despre compania INSPET pLinkedIn, pe Facebook, pe YouTube și din site-ul www.inspet.ro.  

Până la următoarea întâlnire vă dorim să fiți inspirați în tot ceea ce faceți!