CONTACTEAZĂ-NE

INSPET TALKS | Elena Năstase

INSPET TALKS | 2023

Bine v-am găsit la conversațiile cu și despre oamenii care au un impact în infrastructura energetică, în domeniul construcțiilor și în mediul privat de business românesc. Ne dorim să aducem în prim plan realitatea celor ce muncesc zi de zi, fie că sunt antreprenori sau angajați, să venim cu idei și povești cu sens, inspiraționale atât la nivelul personal cât și cel organizațional.

În cadrul acestei serii de conversații, invitata de astăzi este Dna. Elena Năstase, Inginer, șef șantier construcții civile în cadrul companiei INSPET. Cu experiență de lucru de peste 10 ani în proiecte complexe rezidențiale și cu spirit organizatoric atât de necesar în domeniul construcțiilor, Elena Năstase vine inclusiv cu energie bună, simț estetic și feminitate. Activează în tot ceea ce ține de noile proiecte imobiliare pe care INSPET le dezvoltă pentru comunitatea prahoveană, pornite sub brandul INSPET CASA.

Vorbim despre ceea ce înseamnă lucrul în INSPET, despre proiectele imobiliare nou pornite. Despre cum este să vă păstrați latura feminină în momentul în care coordonați proiecte de mare amploare pe șantiere? Cum ați pornit? Cum ați ales calea de a fi inginer constructor?

Pot să spun că am ales-o pur și simplu întâmplător. Eu îmi doream o carieră militară. Îmi place foarte mult spiritul militar și perspectiva pe care ți-o dă, organizarea în care te formează. La sfaturile părinților, mi-am schimbat un pic părerea și m-am reorientat. Îmi doream ceva pe profil real, cu științe exacte și pur și simplu am ajuns la Facultatea de Construcții Civile. Nu prea știam exact ce este, nu aveam o tradiție în familie pe această temă, în această activitate și am zis că trebuie să încerc această meserie și voi vedea pe urmă. Și-am descoperit că îmi place foarte mult ceea ce fac. Și o fac cu drag.

Similar cu domeniul de apărare, cel în care ați fi vrut să activați inițial și industria construcțiilor este adesea considerată preponderent masculină, deci oarecum ați ales același stil…

Am făcut o similaritate între aceste două domenii și am păstrat efectiv punctele țintă pentru care alesesem inițial domeniul militar și le-am implementat în zona ingineriei. Zic eu cu brio în domeniul construcțiilor!

Ați avut și provocări? Cum vedeți evoluția și schimbările, inclusiv în ceea ce privește echilibrul de gen în industrie? Sunteți o femeie care activați într-un domeniu preponderent masculin.

Provocări sunt în fiecare zi și trebuie să le faci față ca și coordonator al echipei. Trebuie să le faci față cu brio și echipa să-și ducă la bun sfârșit activitățile stabilite pe ziua respectivă.

Domeniul construcțiilor este în continuă schimbare. Aveți 10 ani de experiență de lucru. Cum vedeți viitorul?

În momentul de față este un declin pe piața de construcții, dar viitorul va fi unul bun pentru că dorim să construim lucruri de calitate, lucruri în care oamenii își regăsesc echilibrul. Și case pe care, într-adevăr le vor numi „casă”.

Și aici facem referire la noile proiecte imobiliare pe care INSPET le pornește sub numele de INSPET CASA.

Cu siguranță avem multe proiecte pentru viitor, proiecte pe care le gândim de câțiva ani buni. Vrem să creăm un concept al nostru propriu al INSPET-ului, prin care să ne remarcăm pe piața imobiliară. În momentul de față sunt foarte mulți constructori. Dar puțini sunt aceia care construiesc pentru beneficiarul real al fiecărei unități locative în parte.

Vrem să punem foarte mult accent pe confortul beneficiarului. Vrem să-i creăm acel spațiu de care fiecare om are nevoie atunci când ajunge acasă. Vom fi atenți la fiecare detaliu și lucrăm pentru asta încă din faza de proiectare, cât și pe timpul execuției să avem atenția aceea la detalii care face diferența, un lucru să fie mult mai bun decât cel inițial.

Este că și cum am construit pentru noi?

Eu practic asta fac, adică fiecare casă, fiecare bloc e ca și când eu aș sta acolo.

Pentru cei care ne ne privesc, ne ascultă, trebuie să le spunem că mai multe informații despre aceste proiecte imobiliare vor găsi pe site-ul www.inspet.casa

Haideți să vorbim despre un proiect de suflet, cel puțin pentru mine, și care se numește OXYGEN GARDENS. Este un ansamblu bine gândit și bine stabilit de la bun început. Este un cartier de 53 de vile premium. Este un cartier pentru locuitorii Ploieștiului care vor un altfel de confort față de de ceea ce găsesc în momentul de față pe piață.

Pentru acest proiect OXYGEN GARDENS, începeți să construiți echipa, să formați echipa, să orchestrați. Cum reușiți să orchestrați o echipă în care oamenii au abilități diferite, au caractere diferite?

În primul rând pentru orice proiect, nu neapărat pentru OXYGEN GARDENS, echipa devine ca un prieten, adică noi n-avem rangul acela de „șef” și „subaltern”. Suntem practic o echipă. Și ne ajutăm, suntem practic o familie, o familie de prieteni, în care fiecare știm ce avem de făcut, știm cât putem, ce putem face și la ce suntem buni fiecare. Știind aceste lucruri îmi este ușor să îi organizez știu fiecare om cât poate și unde este punctul său forte și atunci îi trimit în punctele cheie și fiecare își face treaba bine. Și asta contează foarte mult: să-ți placă ceea ce faci. Atunci o faci cu drag și o faci bine.

O faci bine, mai ales când construiești o casă, o construiești cu energii bune.

Energii bune, pozitive care se vor transmite mai departe către viitorii beneficiari.

Deci pe zona de formare a echipelor, comunicarea joacă rolul principal …

Comunicarea este un punct cheie în orice, în orice domeniu. Prin comunicare rezolvăm orice problemă și lucrurile merg mult mai bine.

Ați avut întotdeauna această abilitate de a comunica foarte bine cu echipa sau v-ați format-o în timp?

Pot să spun că mi-am format-o în timp, pentru că la început am avut dificultăți în a coordona, fiind și la început de drum. Toate lucrurile au fost învățate pe parcurs și am luat, am învățat foarte mult din greșeli. Am luat tot ce era mai bun și încerc să mă perfecționez și eu în fiecare zi.

Vorbim de greșeli nesemnificative.

Greșeli în coordonarea echipelor, dar greșeli constructive.

Pe baza cărora puteți construi apoi – să ne întrebăm ce putem face mai bine data viitoare pe zona de comunicare.

Exact. Greșeli din care am învățat și pur și simplu, am ajuns să-mi coordonez echipa mult mai bine.

Mult mai bine. Știu că sunteți un „Achiever”, un realizator în fiecare zi vreți să rezolvați, să atingeți anumite obiective. Știu că la finalul zilei vreți să aveți totul rezolvat, toate obiectivele atinse, așa trebuie trebuie. Cum arată o zi din viața Dvs. profesională?

Cel puțin în domeniul construcțiilor, cel puțin în partea de execuție, o zi nu seamănă una cu cealaltă. Un singur lucru este bine stabilit, în fiecare dimineață ne strângem echipa. Discutăm despre ce avem de de făcut. Și ne sfătuim practic ce este mai bine de făcut și cum putem realiza mai ușor acel obiectiv. În fiecare zi noi avem un obiectiv țintă și trebuie să-l atingem. Fiecare proiect are un grafic de execuție și are un termen bine stabilit. Prin activitatea noastră de zi cu zi trebuie să ne încadrăm în acest grafic și astfel putem duce la bun sfârșit proiectul în termenul stabilit. Activitatea începe, cum am spus, printr-o ședință în care ne stabilim obiectivele. Apoi, pe parcursul zilei facem partea de supraveghere, ceea ce tine strict de ingineri, de monitorizarea lucrărilor curente. Așa cum se întâmplă pe piața de construcții, în partea de execuție sunt și lucrări neprevăzute și atunci cu puterea noastră de decizie, trebuie să luăm deciziile ferme și să fim bine structurați pe ceea ce vrem să facem și să urmărim etapele de execuție, conform stas-urilor și normativelor publicate.

De multe ori, deciziile se iau în timp real, pe loc. Aveți putere de decizie, asta este clar!

Da, deciziile se iau în momentul respectiv. Sunt puținele cazuri în care așteptăm alte variante sau așa, dar deciziile se iau în mod firesc și după experiență. Asta ne-a învățat, practic să putem să avem tăria și puterea să decidem în momentul respectiv ce este mai bine și cum putem face mai ușor, astfel încât la sfârșitul zilei să plecăm toți bucuroși acasă și mulțumiți.

Aș vrea să vă întreb cum vă alcătuiți echipele de lucru?

Cel puțin în INSPET, pe partea asta avem un mare atu. Avem oameni care lucrează la noi practic și de 30 de ani. Avem oameni care aici au început primul job și de aici ies la pensie. Avem și noi, fluctuații de personal, dar echipele bune sunt formate deja din oameni stabili și oameni ai companiei care au dus la bun sfârșit atâtea proiecte.

Și care își știu profesia foarte bine.

Profesia foarte bine, au urmat școli cum se făceau odată, pe timpuri. Pe vremea lor au făcut școlile acelea profesionale și au ieșit foarte bun meseriași. Și pentru noi acum, fiind de atâta timp cu noi, știm fiecare la ce este bun și în ce au fost perfecționați și în cadrul firmei și știm exact de ce om avem nevoie pentru fiecare proiect în parte. Și ne ajută foarte mult acest lucru, pentru că știm exact ce oameni avem nevoie în fiecare proiect și știm unde anume pot să dea randament.

Și vă puteți baza pe forța de muncă stabilă.

Da,. exact, este un atu pentru pentru noi. Avem o forță de muncă stabilă. Și bine perfecționată.

Pe partea de achiziții. Care sunt criteriile după care vă alegeți furnizorii?

De-a lungul timpului, lucrând pe șantiere cu atât de mulți furnizori am reușit să stabilim câțiva dintre ei care să corespundă cerințelor noastre. Odată ce am lansat o comandă fermă pentru anumite materiale, vrem să fie livrate în șantier la termenul respectiv. Pe noi ne interesează foarte mult termenul de livrare ca să-l știm exact, ca să avem fluxul acela continuu de de execuție. Ca și furnizor, ca și partener al INSPET trebuie să fii foarte serios.

Serios, punctual, responsabil în momentul în care trebuie să respecți un deadline, știi că trebuie să-l respecți.

Dar și vrem să avem rezultate bune de ambele părți.

În finalul discuției, vin cu câteva întrebări ușor pe latura personal. Cum reușiți să găsiți acel echilibru între viața personală și viața profesională, știind dedicarea pe care o acordați carierei.

Îmi este destul de ușor să am un echilibru între viața personală și cariera mea. Îmi place foarte mult ceea ce fac. O fac cu drag. Și asta îmi dă efectiv pur și simplu o stare de bine și acasă mă duc liniștită și pot să îmi văd de ale mele, să zic așa. De copii, de familie.

Deci v-ați găsit calea? Acest echilibru totdeauna este greu de găsit.

Da. Este greu de găsit, dar consider că dacă faci în viață ceea ce îți place, o faci ușor și toate lucrurile vin practic de la sine, vin natural.

Este în natura Dvs. să vă împărțiți între cele 2 laturi.

Exact.

Sunteți de părere că ați influențat în mod semnificativ viețile unor persoane de a lungul timpului?

Consider că da. Întotdeauna am sprijinit omul de lângă mine să poată avansa. Nu neapărat în carieră, dar cât și în viața de zi cu zi. La nivelul carierei, da, i-am sprijinit pe toți cei care am văzut că pot mai mult decât au în momentul de față și i-am ajutat, fie prin a-i trimite la cursuri de recalificare, fie pur și simplu oferindu-le un post mai bun. Și chiar am avut rezultate pe latura aceasta și oamenii au fost mulțumiți.

Un adevărat manager este și un mentor, dacă stăm să ne gândim.

Cred că întotdeauna.

Întotdeauna da. Ritmul vieții Dva. este destul de susținut.

Da, este destul de susținut și nu m-aș vedea într-o viață monotonă sau să am un job de birou.

Asta voiam să vă întreb, vă împărțiți între sediul central și șantiere?

Prefer mai mult șantierul, cu toate că pentru o femeie se poate considera că ar fi un job destul de greu. Dar îmi place viața de acolo, îmi place să fiu parte la fiecare lucru ce se execută. Și îmi place să fiu lângă echipa mea. Pe când la sediu, într-adevăr, este confort, dar nu am aceeași satisfacție pe care mi-o dă șantierul.

Dar să spunem că pe șantier aveți un birou …

Bineînțeles, pe șantier avem birouri amenajate, unde avem tot confortul. Nu se pune asta problemă, dar șantierul îți dă acel spirit. Ești acolo prezent.

Ce calitate apreciați cel mai mult la oamenii din jurul Dvs.?

Oamenii din jurul meu vreau să fie în primul rând serioși, să știu că mă pot baza pe ei. Și știu că orice greșeală poate fi reparată atât timp cât ești asumat în ceea ce faci. Totul are o rezolvare.

Asta vroiam să vă întreb ce înțelegeți prin „a fi serios”?

Practic să fii asumat în orice lucrare faci, adică nu-mi place să îți bați joc de un lucru. Dacă îl faci, îl faci bine. Nu ne place să lucrăm în bătaie de joc, lucrăm ca și când am construi pentru noi.

E și domeniul este de așa natură, adică în zona construcțiilor, fie că vorbim de construcții civile, de construcții de infrastructură fluide, nu e loc de greșeală. 

Da, trebuie doar să lucrăm responsabil și asumat, în orice activitate pe care noi o dezvoltăm. De aceea am ajuns și să avem atât de multe proiecte cu o complexitate foarte mare, cel puțin pe zona de conducte. Dar și proiectele imobiliare pe care le vom dezvolta se vor ridica cu siguranță la acest grad de dificultate, conform proiectelor, pe partea de de construcții fluide.

Proiectele de infrastructură de fluide sunt deja o tradiție a companiei. Este de fapt, obiectul principal de activitate al companiei, pe când proiectele imobiliare sunt pornite de curând.

Sunt pornite de curând, dar cu siguranță vom ajunge la nivelul infrastructurii de fluide dezvoltate de INSPET. Avem proiecte frumoase și proiecte mari.

Și echipe stabile și de bună calitate.

Echipe stabile și de bună calitate, exact.

Acest Podcast a fost prezentat de INSPET, companie românească, descendentă directă a unei istorii de șapte decenii de performanță în industria de petrol și gaze. Dacă v-a plăcut această conversație și credeți că putem fi inspiraționali pentru prietenii voștri, vă invităm să o dați mai departe și să arătăm împreună că și în România se poate, important este să vrem și să fim dispuși să muncim!

Puteți afla noutăți și mai multe informații despre compania INSPET pLinkedIn, pe Facebook, pe YouTube și din site-ul www.inspet.ro.  

Până la următoarea întâlnire vă dorim să fiți inspirați în tot ceea ce faceți!